Vilkår & personvern

Youtello er utviklet for å gi deg en enklere, tryggere og mer verdifull arbeidsdag. Les våre tjenestevilkår, personvernerklæring og databehandleravtale under:

Tjenestevilkår 

Sist oppdatert: 28.04.2025

1. Om våre tjenester

Vi tilbyr produkter og tjenester for sikker og effektiv kundekommunikasjon, inkludert anropsidentifikasjon, samtalehåndtering og kundestøtte. Youtello AS samarbeider med partnere, tjenesteleverandører og tilknyttede selskaper for å levere våre produkter og tjenester, samt gjøre det mulig for deg å koble deg til deres tjenester.

Tilgang til tjenester
For å levere våre tjenester globalt, lagrer og distribuerer vi data i sikre datasentre i flere land. Denne globale infrastrukturen er avgjørende for tjenestenes funksjonalitet. For brukere i EU/EØS lagres personopplysninger i datasentre som er plassert innenfor EU/EØS.

Registrering og konto
For å bruke våre produkter og tjenester må du registrere deg med korrekt informasjon og ditt nåværende mobilnummer. Ved registrering samtykker du til å motta tekstmeldinger, varsler, e-poster og telefonsamtaler (fra oss eller våre tredjepartsleverandører).

For selskaper og virksomheter må registreringsinformasjonen være korrekt, oppdatert og fullstendig, inkludert lovpålagte foretaksnummer og firmanavn. Det er selskapets ansvar å holde denne informasjonen oppdatert.

Firmanavnet må ikke:

(a) være falskt, misvisende, svindelaktig eller ærekrenkende
(b) etterligne en tredjepart eller inneholde spesialtegn, overdreven tegnsetting eller varemerkebegreper, eller
(c) krenke varemerker, personvernrettigheter eller andre juridiske rettigheter.

Vi forbeholder oss retten til å gjenvinne kontonavn på vegne av en virksomhet eller person som har juridiske rettigheter til disse navnene.

Kommunikasjonsinnstillinger
Ved å bruke våre tjenester samtykker du, ditt selskap eller din virksomhet til at Youtello AS og dets nødvendige tredjepartsleverandører kan sende deg elektroniske meldinger via Youtello eller andre kanaler, inkludert:

(a) kontovarsler, endringer av passord, betalingsautoriseringer og annen transaksjonsinformasjon,
(b) oppdateringer om våre brukervilkår, og
(c) informasjon om produkter, tjenester, undersøkelser, arrangementer, nyheter og kampanjer fra Youtello – der dette er tillatt etter gjeldende lovgivning.

Hvis du ikke ønsker å motta meldinger relatert til punkt (c), kan du melde deg av ved å klikke på «avslutt abonnement» («unsubscribe») i slike meldinger.

Enheter og programvare
For å bruke våre produkter og tjenester må du ha tilgang til nødvendige enheter, programvare og internettforbindelse, som vi ikke leverer. Du må også akseptere at tjenestene våre krever manuelle eller automatiske oppdateringer, og at vi kan sende deg varsler gjennom tjenesten for å sikre funksjonalitet.

Avgifter, kostnader og skatter
Du er ansvarlig for eventuelle kostnader knyttet til mobildata, internettbruk og andre avgifter eller skatter som kan påløpe ved bruk av våre produkter og tjenester.

Personvern og sikkerhet
Youtello-plattformen er utviklet med sterkt fokus på personvern og sikkerhet. Vår personvernerklæring og databehandleravtale beskriver hvordan vi håndterer brukernes data.

 

2. Bruk av Youtello

Brukertilgang er personlig og kan ikke overføres til andre. Du, ditt selskap eller din virksomhet gis en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar og tidsbegrenset rett til å bruke produktene og tjenestene på Youtello-plattformen i avtaleperioden, i samsvar med denne avtalen og brukervilkårene.

Vilkår og retningslinjer
Du, ditt selskap eller din virksomhet må bruke våre produkter og tjenester i samsvar med gjeldende vilkår og retningslinjer. Brudd på disse kan føre til tiltak mot kontoen din, inkludert deaktivering eller suspensjon. Dersom kontoen din blir deaktivert eller suspendert, samtykker du i å ikke opprette en ny konto uten vår tillatelse.

Lovlig og akseptabel bruk
Våre produkter og tjenester kan kun brukes til lovlige, godkjente og akseptable formål. Du, ditt selskap eller din virksomhet må ikke delta i aktiviteter som bryter med disse vilkårene eller andre relevante retningslinjer knyttet til bruk av våre produkter og tjenester.

Skade på Youtello eller brukere
Du, ditt selskap eller din virksomhet må ikke – verken direkte eller indirekte, manuelt eller ved bruk av automatiserte verktøy – få tilgang til, bruke, kopiere, endre, distribuere, lisensiere eller på annen måte utnytte våre produkter og tjenester på en uautorisert, skadelig eller skadelig måte som svekker Youtello AS, våre systemer, våre brukere eller andre. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, følgende handlinger:

(a) Reverse-engineering, modifisering, dekompilering eller på annen måte utvinning av kode fra våre tjenester.

(b) Overføring, lagring eller spredning av virus eller annen skadelig kode via våre tjenester.

(c) Forsøk på å skaffe uautorisert tilgang til våre tjenester eller systemer.

(d) På noen måte svekke sikkerheten, konfidensialiteten, tilgjengeligheten eller ytelsen til våre tjenester.

(e) Opprette kontoer ved bruk av automatiserte eller uautoriserte metoder.

(f) Innsamling av informasjon om våre brukere på en uautorisert måte.

(g) Selge, videreselge, lease eller kreve betaling for våre tjenester eller data oppnådd fra oss på uautoriserte måter.

(h) Distribuere eller gjøre våre tjenester tilgjengelige via et nettverk slik at flere enheter kan bruke dem samtidig, med mindre dette er uttrykkelig godkjent av oss.

(i) Utvikle programvare eller API-er som i vesentlig grad replikerer våre tjenester for tredjepartsbruk.

(j) Misbruke rapporteringskanaler ved å sende inn falske eller grunnløse rapporter eller klager.

Beskytt konto
Du, ditt selskap eller din virksomhet er ansvarlig for å beskytte både enheten din og Youtello-kontoen din. Dersom du oppdager uautorisert bruk eller sikkerhetsbrudd, må du umiddelbart varsle oss.

 

3. Apper

Youtello-apper kan lastes ned via Apple App Store eller Google Play Store og aktiveres som en del av Youtello-plattformen. Denne avtalen gjelder for apper utviklet av Youtello AS med hensyn til kvalitet og ansvar.

 

4. Teknisk ytelse

A. Generelt

Hvis en kommersiell avtale om bruk av Youtello inngås med en av våre godkjente partnere, vil ytelsen reguleres av Seksjon 4B (Support) og Seksjon 4C (tilgjengelighet) i henhold til den avtalen.

Hvis en kommersiell avtale om bruk av Youtello inngås direkte med Youtello AS, vil ytelsen reguleres av Seksjon 4B, 4C og 4D nedenfor.

 

B. Support

Support for våre produkter og tjenester er tilgjengelig via www.youtello.no/hjelp (webchat), telefon, e-post og direkte i Youtello. Support tilbys kun for programvare og tjenester levert av Youtello AS, og ikke for tredjeparts programvare eller maskinvare.

Support er garantert på hverdager i ordinære norske arbeidstider (UTC +1, 08:00–16:00). Dersom brukere krever garantert support utenfor disse tidene, kan en separat skriftlig avtale (SLA) inngås mellom partene.

 

C. Tilgjengelighet

Kunden erkjenner at Youtello kan bli utilgjengelig i korte perioder på grunn av planlagt og/eller uplanlagt nedetid for nødvendig service og vedlikehold av Youtello-plattformen. Youtello AS forbeholder seg retten til å gjøre endringer og oppdateringer i Youtello-plattformen uten å varsle kunden, men skal, dersom mulig, forsøke å gi slik varsling. Youtello AS skal, så langt det er mulig, gjøre endringer og oppdateringer på tider som medfører minst mulig belastning for kunden.

D. Vedlikehold / Oppdateringer

Brukeren erkjenner at Youtello-plattformen av og til kan være utilgjengelig på grunn av planlagt eller uplanlagt vedlikehold. Youtello AS forbeholder seg retten til å gjøre endringer og oppdateringer i Youtello-plattformen uten forhåndsvarsel, men vil, dersom mulig, varsle brukere på forhånd. Endringer og oppdateringer vil, så langt det er mulig, bli gjort på tider som medfører minst mulig ulempe for brukeren.

 

5. Betaling

Betaling for produkter og tjenester knyttet til Youtello-plattformen skjer i henhold til den kommersielle avtalen som er inngått for Youtello. Denne avtalen kan være med en av våre godkjente distributører eller direkte med Youtello AS.

Youtello AS har rett til å endre innholdet på Youtello-plattformen, og med forhåndsvarsel kan Youtello AS øke prisene på Youtello-plattformens produkter og tjenester.

Youtello AS kan også, med forhåndsvarsel, overføre faktureringen til en tredjepart, noe som kan føre til endringer i brukerens fakturerings- og betalingsprosedyrer.

 

6. Brukerdata

A. Lagring

Så lenge avtalen er aktiv, vil Youtello AS trygt lagre brukerdata i samsvar med GDPR.

Hvis du bruker våre produkter og tjenester som en individuell bruker, vil lagring og behandling av dine brukerdata reguleres av vår personvernerklæring. For selskaper og virksomheter gjelder både vår personvernerklæring og databehandlingsavtale.

Dine rettigheter:

Youtello AS gjør ikke krav på eierskap til informasjonen som du, ditt selskap eller din virksomhet laster opp til din Youtello-konto eller via våre produkter og tjenester. Du/ditt selskap må ha de nødvendige rettighetene til informasjonen som lagres, samt retten til å gi de tillatelser som kreves under våre vilkår.

Våre rettigheter:

Vi eier alle opphavsrettigheter, varemerker, domener, logoer, produktdesign, forretningshemmeligheter, patenter og andre immaterielle rettigheter relatert til våre produkter og tjenester. Du/ditt selskap har ikke rett til å bruke våre varemerker, logoer eller andre immaterielle rettigheter uten skriftlig tillatelse fra oss.

 

B. Bruk av brukerdata

Youtello AS har rett til å bruke brukerdata for å operere, vedlikeholde og utvikle produktene og tjenestene på Youtello-plattformen.

Din tillatelse:

For at vi skal kunne levere våre produkter og tjenester, gir du, ditt selskap eller din virksomhet Youtello AS en global, ikke-eksklusiv, royaltyfri og overførbar lisens til å bruke, reprodusere, distribuere, lage avledede arbeider fra, vise og utføre innholdet du laster opp, sender inn, lagrer, sender eller mottar via våre produkter og tjenester. Denne lisensen er begrenset til drift, utvikling og levering av våre tjenester, som å vise profilbilder, sende meldinger og lagre ubesvarte meldinger på våre servere til de blir levert.

Vår tillatelse:

Vi gir deg, ditt selskap eller din virksomhet en begrenset, tilbakekallbar, ikke-eksklusiv og ikke-overførbar lisens til å bruke våre produkter og tjenester i samsvar med våre vilkår. Denne lisensen gir deg kun retten til å bruke produktene og tjenestene som beskrevet i vilkårene – ingen underforståtte eller tilleggslisenser gis.

Se vår personvernerklæring og databehandlingsavtale for mer detaljer om hvordan vi håndterer brukerdata.

 

7. Personvern og datasikkerhet

A. Sikkerhet

Du, ditt selskap eller din virksomhet er ansvarlig for all aktivitet på din Youtello-konto. For selskaper eller virksomheter kan kun autoriserte personer som handler på vegne av selskapet eller virksomheten få tilgang til og bruke kontoen.

Du, ditt selskap eller din virksomhet må:

(a) beskytte påloggingslegitimasjon,

(b) sikre både enheter og Youtello-kontoen,

(c) hindre uautorisert tilgang til eller bruk av våre produkter og tjenester, og

(d) umiddelbart varsle oss hvis et sikkerhetsbrudd oppdages eller mistenkes i forbindelse med våre produkter og tjenester.

I tillegg må ditt selskap eller virksomhet følge anerkjente bransjestandarder for datasikkerhet for å beskytte sine data, nettverk og systemer mot uautorisert tilgang, bruk eller kopiering. Hvis Youtello AS oppdager at ditt selskap eller virksomhet ikke har beskyttet kundedata, kan vi kreve at all informasjon som er samlet inn via våre produkter og tjenester blir slettet.

 

B. Personopplysninger

Vår personvernerklæring og databehandlingsavtale beskriver hvilken informasjon vi mottar og samler inn fra deg, ditt selskap eller virksomhet, hvordan vi bruker denne informasjonen, og dine/ditt selskaps rettigheter knyttet til behandlingen av disse dataene.

 

C. Tredjepartsløsninger

Våre produkter og tjenester kan tillate deg å få tilgang til, bruke eller samhandle med tredjeparts nettsteder, innhold, produkter og tjenester.

For eksempel kan du velge å bruke tredjepartstjenester for datalagring (som iCloud eller Google Drive), som kan nås via generell funksjonalitet i operativsystemer for informasjonsdeling mellom systemer. Du kan også samhandle med en delingsknapp på et tredjeparts nettsted som lar deg sende informasjon til dine Youtello-kontakter.

Vær oppmerksom på at våre vilkår og personvernerklæring kun gjelder bruken av våre produkter og tjenester. Når du bruker tredjeparts produkter eller tjenester, vil deres egne vilkår, personvern- og databehandlingspolicyer styre bruken av disse tjenestene.

 

8. Ansvarsbegrensning

A. Generelt

Med mindre det er eksplisitt garantert i denne avtalen, tilbys våre produkter og tjenester «som de er». Youtello AS vil ta alle rimelige tekniske, fysiske og administrative tiltak for å tilby de beste mulige produktene og tjenestene til enhver tid, men vi kan ikke garantere at de alltid vil være feilfrie.

eDialog24 er kun ansvarlig i følgende tilfeller:

Vi er ansvarlige for skader på liv, kropp eller helse i samsvar med gjeldende lovbestemmelser, ved forsettlige handlinger, grov uaktsomhet eller ansvar i henhold til produktansvarslovgivning. Vi vil utvise profesjonell aktsomhet når vi leverer produkter og tjenester til deg, ditt selskap eller din virksomhet.

Forutsatt at vi har handlet med profesjonell aktsomhet, er Youtello AS ikke ansvarlig for tap som:

  • Ikke er forårsaket av brudd på disse vilkårene eller andre handlinger fra vår side.

  • Kan anses som rimelig forutsigbare for begge parter på tidspunktet avtalen ble inngått.

  • Er forårsaket av hendelser utenfor vår rimelige kontroll.

 

B. Brukernes bruk av produkter og tjenester

Du, ditt selskap eller din virksomhet bruker våre produkter og tjenester på egen risiko, og bruken er underlagt følgende ansvarsfraskrivelser:

Vi tilbyr våre produkter og tjenester «som de er» uten uttrykkelige eller underforståtte garantier, inkludert, men ikke begrenset til, garantier for salgbarhet, egnethet for et bestemt formål, tittel, brudd på varemerker og/eller rettigheter, og fravær av virus eller annen skadelig kode.

Vi garanterer ikke at:

  • Informasjonen vi gir er nøyaktig, fullstendig eller nyttig.

  • Våre produkter og tjenester alltid er i operativ god stand, feilfrie, sikre eller trygge.

  • Våre produkter og tjenester vil fungere uten avbrudd, forsinkelser eller feil.

Vi kontrollerer ikke, og er ikke ansvarlige for, hvordan eller når brukere benytter våre produkter, tjenester, funksjoner og grensesnitt. Vi er heller ikke ansvarlige for handlinger eller informasjon (inkludert innhold) fra våre brukere eller tredjepart.

Du/ditt selskap skal holde oss, våre partnere og tilknyttede selskaper, samt deres ledere, ansatte, partnere og representanter (samlet omtalt som «Youtello-parter») skadesløse fra eventuelle kjente eller ukjente krav, klager, rettslige grunnlag, tvister eller skader (samlet omtalt som «krav») som oppstår fra eller på annen måte er relatert til krav du/ditt selskap fremsetter mot tredjepart.

Hvis lovene i landet eller området der du bor, ikke tillater visse ansvarsfraskrivelser, kan disse begrenses i henhold til gjeldende lover.

Denne seksjonen påvirker ikke våre forpliktelser som databehandler i henhold til våre databehandlingsvilkår.

 

C. Force Majeure

Erstatning kan ikke kreves dersom en part unnlater å oppfylle sine forpliktelser i henhold til denne avtalen, så lenge unnlateren er forårsaket av et hinder utenfor partens kontroll – et hinder som det ikke var rimelig forutsett at parten kunne ta hensyn til på tidspunktet avtalen ble inngått, eller som ikke kunne unngås eller overvinnes.

 

9. Brudd på avtalen

A. Betalingsmislighold

Hvis du, ditt selskap eller din virksomhet unnlater å oppfylle de avtalte betalingsforpliktelsene innen fristen, har Youtello AS eller en distributør av våre produkter og tjenester rett til å suspendere tilgangen til din konto. Tilgang vil bli gjenopprettet når betalingen er mottatt, men vær oppmerksom på at det kan være opptil fem dagers forsinkelse fra betalingsdatoen. Ved gjentatte eller vedvarende betalingsmislighold har Youtello AS rett til å si opp avtalen og slette kontoen og tilknyttede data, med 14 dagers skriftlig varsel.

 

B. Misbruk

Vi kan iverksette tiltak mot deg, ditt selskap eller din virksomhet, inkludert deaktivering eller suspensjon av kontoen din eller rettslige skritt, hvis du gjentatte ganger, alvorlig eller åpenbart krenker Youtello`s, våre partners eller andres immaterielle rettigheter, eller hvis vi er pålagt å gjøre det av juridiske grunner.

 

 

10. Vilkår og oppsigelse

Avtalen forblir i kraft inntil en av partene gir skriftlig varsel om oppsigelse, med mindre annet er spesifisert i avtalen. Vi håper selvfølgelig at du, ditt selskap eller din virksomhet fortsetter å bruke Youtello, men du kan trekke deg fra avtalen når som helst og av hvilken som helst grunn, så lenge den avtalte oppsigelsestiden overholdes. Uavhengig av den avtalte oppsigelsestiden kan du når som helst slette din Youtello-konto.

Vår rett til å si opp avtalen med umiddelbar virkning av saklig grunn forblir upåvirket. Saklig grunn for oppsigelse foreligger dersom en av partene bryter loven, krenker tredjeparts rettigheter eller på annen måte vesentlig bryter avtalens vilkår. Den oppsigende part forventes ikke å opprettholde kontraktsforholdet frem til avtalt opphørsdato eller frem til utløpet av oppsigelsestiden, dersom omstendighetene tilsier det og begge parters interesser veies.

Oppsigelse av saklig grunn må skje innen rimelig tid etter at parten har blitt kjent med bruddet. Hvis bruddet gjelder en plikt i henhold til disse vilkårene, kan oppsigelse kun skje etter at en rimelig frist for retting er gitt, eller etter en forgjeves advarsel. Dette gjelder ikke dersom den misligholdende parten bevisst nekter å oppfylle sine forpliktelser, eller dersom særlige omstendigheter rettferdiggjør umiddelbar oppsigelse etter en helhetsvurdering.

I tråd med denne seksjonen «Vilkår og oppsigelse» kan vi også endre, suspendere eller avslutte din tilgang til eller bruk av våre produkter og tjenester ved mistanke om, eller ved påvist, mistenkelig eller ulovlig aktivitet, inkludert svindel, eller hvis vi har grunn til å tro at du bryter våre vilkår eller utsetter oss, våre brukere eller andre for skade, risiko eller mulig rettslig ansvar. Vi kan også deaktivere eller slette kontoen din dersom den forblir inaktiv etter registrering, har vært inaktiv i en viss periode, eller dersom betaling for avtalte produkter og tjenester er mer enn 14 dager forsinket. Dersom du sletter kontoen din, eller dersom vi sletter eller deaktiverer kontoen din, opphører disse vilkårene som en avtale mellom deg, ditt selskap eller din virksomhet og oss. Følgende bestemmelser vil imidlertid fortsatt gjelde etter at forholdet mellom deg og Youtello AS er avsluttet: «Bruk av brukerdata,» «Betaling,» «Ansvarsbegrensning,» «Tvisteløsning,» «Vilkår og oppsigelse,» og «Diverse.»

Hvis du, ditt selskap eller din virksomhet mener at kontoen er blitt terminert eller suspendert ved en feil, kan du kontakte oss på account@youtello.no.

11. Endringer

Vi jobber kontinuerlig for å forbedre våre tjenester, noe som betyr at vi kan utvide, legge til nye funksjoner eller fjerne eksisterende tjenester, funksjonalitet eller støtte for spesifikke enheter og plattformer. Våre produkter og tjenester kan oppleve avbrudd som følge av vedlikehold, reparasjoner, oppgraderinger eller nettverks- eller utstyrsfeil. Vi kan når som helst avslutte enkelte eller alle tjenester, inkludert spesifikke funksjoner og støtte for visse enheter og plattformer, med 30 dagers forhåndsvarsel. I hastesituasjoner, for eksempel for å hindre misbruk, oppfylle lovkrav eller håndtere kritiske sikkerhetsproblemer, feil eller sårbarheter, kan slike endringer skje uten forhåndsvarsel. Hendelser utenfor vår kontroll, som naturkatastrofer eller andre force majeure-hendelser, kan også påvirke våre tjenester.

 

12. Konfidensialitet

Informasjon som partene får kjennskap til i forbindelse med avtalen og oppfyllelsen av vilkårene, skal behandles som konfidensiell og ikke gjøres tilgjengelig for tredjepart uten skriftlig samtykke fra den andre parten. Taushetsplikten hindrer ikke bruk av informasjon dersom ingen berettiget interesse tilsier at den skal holdes konfidensiell, som når informasjonen er allment kjent eller lett tilgjengelig fra andre kilder.

Partene skal treffe nødvendige tiltak for å hindre uautorisert tilgang til eller utlevering av konfidensiell informasjon, også etter avtalens opphør. Taushetsplikten hindrer ikke partene i å benytte erfaring og kompetanse som er opparbeidet gjennom gjennomføringen av avtalen.

 

13. Tvisteløsning

Avtalen er underlagt norsk lov. Eventuelle tvister som oppstår i forbindelse med avtalen skal forsøkes løst gjennom forhandlinger. Dersom en minnelig løsning ikke oppnås, skal tvisten avgjøres av de ordinære domstolene i Norge, med Trondheim tingrett som verneting.

 

14. Diverse

 Med mindre annet er avtalt skriftlig mellom deg, ditt selskap eller din virksomhet og oss, utgjør våre brukervilkår hele avtalen for Youtello-plattformens produkter og tjenester, og erstatter eventuelle tidligere avtaler.

Vi forbeholder oss retten til senere å spesifisere at enkelte deler av våre produkter og tjenester vil være underlagt egne vilkår (som du eventuelt må akseptere separat). Våre produkter og tjenester er ikke ment for distribusjon eller bruk i land eller områder der slik distribusjon eller bruk ville være i strid med lokale lover, eller pålegge oss forpliktelser i henhold til andre lands lover. Vi forbeholder oss retten til å begrense våre tjenester i ethvert land eller område.

Du samtykker i å overholde gjeldende eksportkontroll- og handelssanksjonslover, både i USA og internasjonalt («Eksportlover»). Du skal ikke direkte eller indirekte eksportere, reeksportere, tilby eller på annen måte overføre våre produkter og tjenester til:

(a) personer, enheter, territorier eller land underlagt Eksportlover;

(b) personer på restriksjonslister utstedt av amerikanske eller andre myndigheter; eller

(c) for formål som er forbudt i henhold til Eksportlover, inkludert utvikling av atomvåpen, kjemiske eller biologiske våpen, eller missilteknologi, uten nødvendig godkjenning fra relevante myndigheter.

Du må ikke bruke eller laste ned våre tjenester hvis du befinner deg i et restriksjonsbelagt land eller område, er oppført på en restriksjonsliste, eller bruker tjenestene til formål forbudt av Eksportlover. Du må heller ikke forsøke å skjule din beliggenhet ved bruk av IP-proxyer eller andre metoder.

Endringer eller fravikelse av disse vilkårene krever skriftlig godkjenning. Vi kan oppdatere disse vilkårene med jevne mellomrom dersom gjeldende vilkår blir upassende eller utilstrekkelige. Med mindre annet kreves ved lov, vil vi gi minst 30 dagers forhåndsvarsel (for eksempel via e-post eller i våre tjenester) før de reviderte vilkårene trer i kraft. Ved å fortsette å bruke våre produkter og tjenester etter at oppdateringer er trådt i kraft, godtar du de reviderte vilkårene.

Vi kan fritt overdra våre rettigheter og forpliktelser under disse vilkårene til samarbeidspartnere, eller i forbindelse med fusjoner, oppkjøp, omstrukturering, salg av eiendeler eller lovendringer. Slike overdragelser vil være i samsvar med gjeldende lovverk, og vi vil innhente ditt samtykke der det kreves.

Dersom en bestemmelse viser seg å være ulovlig, ugyldig eller ikke håndhevbar, vil den bli modifisert i nødvendig minimumsgrad for å gjøre den håndhevbar. Hvis modifikasjon ikke er mulig, skal bestemmelsen anses som fraskilt uten at dette påvirker gyldigheten av de gjenværende bestemmelsene.

Vi forbeholder oss alle rettigheter som ikke uttrykkelig er gitt til deg. I enkelte jurisdiksjoner kan du ha forbrukerrettigheter som ikke kan fravikes ved avtale, og disse vilkårene er ikke ment å begrense slike rettigheter.

Vi setter pris på tilbakemeldinger og forslag vedrørende våre produkter og tjenester, men du forstår at vi ikke har noen forpliktelse til å kompensere deg for dem.

15. Varsler

Forespørsler og varsler knyttet til våre produkter og tjenester skal rettes til:

Youtello AS
Ingvald Ystgaards vei 23
7047 Trondheim
Norge
account@youtello.no

 

16. Definisjoner

  • Youtello AS: Youtello AS er eier, utvikler og leverandør av Youtello®-plattformen.

  • Avtale: Avtalen om levering og bruk av produkter og tjenester knyttet til Youtello-plattformen, inngått mellom Brukeren, Selskapet eller Virksomheten i et separat kontraktsdokument. Avtalen inkluderer alle vedlegg.

  • Behandling av personopplysninger: Enhver bruk av og interaksjon med personopplysninger, slik som innsamling, registrering, lagring, utlevering eller en kombinasjon av disse aktivitetene.

  • Bruker: Den individuelle brukeren av Youtello-plattformen.

  • Selskap/Virksomhet: Den juridiske enheten som er spesifisert ved navn og organisasjonsnummer / foretaksnummer / skattenummer ved bestilling av Youtello-plattformen.

  • Data: Alt innhold som lastes opp til eller genereres innenfor Youtello-plattformen.

  • Personvernerklæring: Dokument som beskriver hvilke personopplysninger vi behandler og for hvilke formål.

  • Databehandleravtale: Dokument som beskriver hvordan vi behandler deres virksomhets brukerdata og personopplysninger.

  • Apper: Applikasjoner for mobiltelefoner, nettbrett og PC/MAC brukt av Brukeren, Selskapet eller Virksomheten for å få tilgang til Youtello-plattformen.

  • Personopplysninger: Opplysninger som kan knyttes til eller identifisere en fysisk person.

  • Support: Teknisk støtte.

  • Tjeneste: Programmer, produkter, tjenester, API-er, apper osv. som Youtello AS leverer til Kunden i henhold til Avtalen.

  • Vilkår for bruk: Vilkårene som regulerer bruken av Youtello-plattformen og tilknyttede produkter og tjenester.

 

Personvernerklæring

Sist oppdatert: 28.04.2025

Her er en kort oppsummering av hvordan vi behandler dine personopplysninger. Du bør lese hele personvernerklæringen for en fullstendig oversikt:

  • Youtello-appen og nettstedet («Youtello» eller «tjenesten») leveres av Youtello AS. Youtello tilbys i en nedskalert versjon eller med tilleggstjenester avhengig av hvilket land du bor i.
  • Vi behandler dine personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven, personvernforordningen (GDPR) og EU-direktiv 2002/58/EF. Vi er opptatt av å være transparente når det gjelder hvordan vi behandler dine personopplysninger, og du finner mer informasjon om dette i personvernerklæringen nedenfor. Har du spørsmål, er du velkommen til å kontakte oss.
  • Mesteparten av informasjonen vi har om deg, er informasjon du selv oppgir når du registrerer en Youtello-konto for deg selv, ditt selskap eller din organisasjon. Vi samler også inn informasjon gjennom din bruk av Youtello og produkter og tjenester tilknyttet Youtello-plattformen.
  • Vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre tjenester. Derfor samler vi også inn informasjon om hvordan du og andre bruker Youtello, slik at vi kan analysere bruksmønstre og brukernes behov. Vi begrenser vanligvis mengden personopplysninger som behandles, og aggregerer eller avidentifiserer informasjonen slik at enkeltbrukere ikke kan identifiseres.
  • Vi tilpasser Youtello og vår kommunikasjon basert på hvordan du bruker tjenesten, slik at tjenesten blir så relevant som mulig for deg.
  • Dine personopplysninger vil ikke bli delt med andre med mindre det er nødvendig for å levere tjenesten, du har gitt samtykke til det, eller det foreligger berettiget interesse som tillater slik deling.
  • Du kan når som helst oppdatere personopplysningene registrert i din brukerprofil. Vi lagrer ikke opplysningene lenger enn nødvendig ut fra formålet med behandlingen og gjeldende lovpålagte krav.
  • Andre Youtello-brukere kan få tilgang til dine opplysninger, for eksempel kontoeieren i din bedrift eller organisasjon, eller grupper du er medlem av eller har koblet kontoen din til.

 

1. Innledning

Hos Youtello AS er det viktig for oss at personvernet ditt er beskyttet når du bruker våre produkter og tjenester, og at du forstår hvordan vi bruker dine personopplysninger. I denne personvernerklæringen forklarer vi blant annet hvilken informasjon vi samler inn og hvorfor, samt hvordan vi bruker denne informasjonen. Vi må behandle visse opplysninger om deg for å kunne levere våre produkter og tjenester. Denne personvernerklæringen er en del av Youtello sine bruksvilkår.

 

2. Informasjon vi samler inn

Informasjon du gir oss (profilinformasjon)
I forbindelse med din brukerkonto kan du registrere informasjon som navn, e-postadresse, telefonnummer og adresse. Du kan også velge å laste opp et profilbilde. Når du oppretter en brukerkonto, genererer vi også en bruker-ID som er knyttet til profilen din.

Interesser og aktiviteter knyttet til kontoen din (kontoinformasjon)
I tilknytning til brukerkontoen din kan du legge til tilleggsinformasjon, som grupper du oppretter eller blir med i.

Betalings- og transaksjonsinformasjon (finansiell informasjon)
Dersom du foretar kjøp, kan vi samle inn finansiell informasjon, som detaljer om det aktuelle produktet eller tjenesten (inkludert tidspunkt, dato og produktdetaljer) og betalingsmåte (f.eks. betalingskortinformasjon).

Innlegg, kommentarer, meldinger og emojier (brukergenerert innhold)
Du kan bruke Youtello til å kommunisere direkte med enkeltmedlemmer eller sende gruppemeldinger til alle medlemmene i en gruppe. Du bør ikke dele sensitive personopplysninger eller annen informasjon du ikke ønsker at andre skal vite i innlegg, kommentarer eller meldinger.

Informasjon Youtello samler inn når du bruker tjenesten (aktivitets- og teknisk informasjon)
Vi behandler informasjon knyttet til din bruk av tjenesten, inkludert:

a) Hvilke grupper du deltar i og aktiviteten din i disse gruppene
b) Domenet tjenesten åpnes fra
c) Nettleseren som brukes
d) Varighet på besøk
e) IP-adresse
f) Enhetsinformasjon
g) Informasjonskapsler (cookies)
h) Anonyme identifikatorer
i) Tidsstempel for besøk
j) Hvordan du bruker tjenesten (f.eks. hvilket innhold du klikker på og hvilke funksjoner du benytter)
k) Antall grupper du oppretter
l) Informasjon om geografisk plassering
m) Tiden det tar for deg å utføre oppgaver i tjenesten

Stedsdata
Vi samler inn data om din omtrentlige geografiske plassering, basert på IP-adressen som brukes når du kobler deg til tjenesten.

Informasjon vi mottar fra andre (tredjepartsinformasjon)
Kontoeieren for din bedrift eller organisasjon kan laste opp grunnleggende profilinformasjon om deg og andre til tjenesten (for eksempel for å invitere personer til å bruke tjenesten eller bli med i en gruppe).

 

3. Hvordan vi bruker dine personopplysninger og vårt rettslige grunnlag

De rettslige grunnlagene vi benytter for å behandle dine personopplysninger er:

a) Når det er nødvendig for å oppfylle eller inngå en avtale med deg («Avtale»)
b) Når det er nødvendig for å ivareta vår eller en tredjeparts berettigede interesser («Berettiget interesse»)
c) Ditt samtykke («Samtykke»)
d) Når det er nødvendig for å overholde våre rettslige forpliktelser («Rettslig forpliktelse»)

Nedenfor beskriver vi formålene med behandlingen av dine personopplysninger og det rettslige grunnlaget for hvert formål.

Levering av tjenesten til deg (Avtale)
Youtello AS bruker dine personopplysninger, som Youtello-profilinformasjon, for å levere produkter og tjenester som avtalt i våre bruksvilkår. Kort sagt betyr dette at kontoeieren i din virksomhet eller organisasjon kan legge deg til grupper via din Youtello-profil. Når du blir med i en gruppe, får du tilgang til ulike funksjoner i tjenesten og kan kommunisere direkte med andre gruppemedlemmer.

Vi bruker også profil- og finansiell informasjon for blant annet å bekrefte din identitet og behandle betalinger fra deg.

Når du bruker tjenesten til å sende meldinger eller opprette grupper, samler vi inn brukergenerert innhold. I tillegg bruker vi profil-, aktivitets- og teknisk informasjon for å gi kundeservice og støtte, slik at vi kan hjelpe deg på best mulig måte.

Det rettslige grunnlaget for disse behandlingsaktivitetene er avtalen vi har med deg.

Personalisering av tjenesten og kommunikasjon (Berettiget interesse)
Det er i vår interesse å tilby brukervennlige produkter og tjenester som er mest mulig relevante for deg. For dette formålet bruker vi din profilinformasjon, kontoinformasjon og aktivitets- og tekniske data for å foreslå og kommunisere innhold og funksjoner tilpasset deg.

Vi tilpasser også tjenesten basert på dine handlinger og preferanser, for eksempel automatisk innlogging og tilpasning av produkter og tjenester til din enhet.

Det rettslige grunnlaget for denne behandlingen er vår berettigede interesse i å tilby relevante og brukervennlige tjenester til våre brukere.

Produktutvikling, analyse og statistikk (Berettiget interesse)
Vi behandler profilinformasjon, kontoinformasjon, begrenset finansiell informasjon samt aktivitets- og tekniske data for å forstå hvordan brukerne våre bruker tjenesten. Hensikten er å tilpasse tjenesten etter brukernes behov og forbedre den som helhet.

Eksempler inkluderer analyse av bruksmønstre blant store og små brukergrupper, generering av statistikk og innsikt om tjenestebruken, innhenting av tilbakemeldinger fra brukerundersøkelser og testing av nye funksjoner. Der det er nødvendig, iverksetter vi tiltak for å hindre at enkeltbrukere kan identifiseres.

Det rettslige grunnlaget for denne behandlingen er vår berettigede interesse i å forbedre og utvikle våre produkter og tjenester.

Direktemarkedsføring – markedsføring via e-post, SMS m.m. (Berettiget interesse eller Samtykke)
Vi sender markedsføringsmateriell om våre egne produkter og tjenester via e-post, SMS og lignende kanaler dersom du allerede er bruker av tjenestene våre og ikke har reservert deg mot slik markedsføring.

Vi vil alltid be om ditt samtykke før vi sender markedsføring dersom du ikke er bruker av tjenestene våre, eller dersom vi ønsker å sende informasjon om tredjeparts produkter eller tjenester.

Når vi sender direktemarkedsføring som beskrevet, bruker vi din profilinformasjon. Vi kan også tilpasse markedsføringen ved hjelp av kontoinformasjon, finansiell informasjon samt atferds- og tekniske data.

Det rettslige grunnlaget for denne behandlingen er vår berettigede interesse i å holde deg oppdatert på tilbud og kampanjer.

Du kan når som helst reservere deg mot direktemarkedsføring. Ved å reservere deg eller trekke tilbake samtykket ditt, motsetter du deg også videre bruk av personopplysningene dine til dette formålet, inkludert profilering.

Bruk av tredjeparts markedsføringstjenester
Vi benytter tjenester fra tredjeparter som Google og Meta/Facebook for å markedsføre tjenesten vår. I den forbindelse kan vi dele din profilinformasjon og/eller aktivitets- og tekniske data.

Det rettslige grunnlaget for denne behandlingen er ditt samtykke og/eller vår berettigede interesse i å markedsføre våre tjenester i relevante kanaler og få tilgang til markedsføringsrelaterte tjenester som analyse og resultatmåling.

Sikkerhet og forebygging av misbruk
Vi kan behandle profilinformasjon og aktivitets- og teknisk informasjon for å sikre tjenesten og brukerne våre, samt for å forhindre og redusere risikoen for misbruk.

Det rettslige grunnlaget for denne behandlingen er vår berettigede interesse i å avdekke og forhindre misbruk av tjenesten.

Ved mistanke om misbruk (f.eks. bruk i strid med våre vilkår) og/eller uautorisert bruk av tjenesten, forbeholder vi oss retten til å undersøke den aktuelle Youtello-kontoen (inkludert meldinger sendt fra kontoen) og iverksette nødvendige tiltak.

Bruk av informasjonskapsler
Informasjonskapsler, enhetsidentifikatorer eller lignende teknologier («cookies») kan lagres på eller hentes fra enheten din for formålene beskrevet ovenfor.

Det rettslige grunnlaget for bruk av cookies er samtykke i samsvar med nasjonal implementering av ePrivacy-direktivet eller annen lokal lovgivning i landet der du bruker tjenesten.

Du kan endre dine preferanser når som helst i nettleserinnstillingene dine. Vær imidlertid oppmerksom på at noen deler av tjenesten kanskje ikke fungerer som de skal dersom cookies deaktiveres helt.

Når det er påkrevd ved lov (Rettslig forpliktelse)
Vi behandler dine personopplysninger når vi er pålagt å lagre eller innhente dem for å oppfylle rettslige forpliktelser, som f.eks. å oppbevare kjøpsinformasjon til regnskapsformål.

Vi kan også dele dine personopplysninger dersom det kreves av myndighetene i landet der du bruker tjenesten.

 

4. Hvordan vi deler din personopplysninger eller andre deler med oss

Generelt
Vi benytter tredjeparts tjenesteleverandører (som teleoperatører og teknologileverandører) som opptrer som databehandlere på våre vegne. I slike tilfeller inngår vi alltid databehandleravtaler for å sikre dine opplysningers sikkerhet.

Internasjonale overføringer
For øyeblikket er alle våre databehandlere lokalisert innenfor EU/EØS. Dersom dette endres i fremtiden, vil vi følge etablerte standarder for overføring av personopplysninger til tredjeland. For å sikre sikker behandling av personopplysninger, vil vi benytte EUs standardkontraktbestemmelser for slike overføringer.

Samhandling med andre Youtello-brukere
Profilinformasjonen du registrerer (for eksempel navn, e-postadresse, telefonnummer, bilde (hvis lagt til), og brukergenerert innhold) vil være synlig for andre medlemmer i din virksomhet eller organisasjon og i gruppene du er medlem av.

Profilinformasjonen du velger å dele og dine kontaktpreferanser vil være synlige for andre medlemmer i din virksomhet, organisasjon eller gruppe når du bruker tjenesten til å kommunisere med dem.

Sosiale medier
Vi har en Facebook- og Instagram-side. Facebook lagrer informasjonskapsler på enheten din når du bruker tjenesten deres. Vi anbefaler at du leser Facebooks informasjon om hvordan de behandler personopplysninger.

Når det gjelder personopplysninger vi kontrollerer og har tilgang til gjennom din bruk av våre Facebook- og Instagram-sider, er vi felles behandlingsansvarlige med Facebook. Vi kan bruke innsikt fra sosiale medier til statistiske og analytiske formål, kun på aggregert nivå.

 

5. I tillegg til å være behandlingsansvarlig, er Youtello AS også felles behandlingsansvarlig og
    databehandler

Youtello AS behandler primært personopplysninger som behandlingsansvarlig (se over). For virksomheter og organisasjoner fungerer Youtello AS både som behandlingsansvarlig og databehandler.

 

6. Dine rettigheter som Youtello-bruker

Du har visse rettigheter i forbindelse med personopplysningene vi behandler om deg. Disse rettighetene inkluderer:

  • Innsyn, retting, sletting, henting og gjenbruk av dine data på tvers av tjenester («dataportabilitet»).

  • Retten til å begrense eller motsette deg visse former for behandling.

  • Dine personopplysninger vil ikke bli solgt uten ditt uttrykkelige samtykke.

  • Retten til å trekke tilbake samtykke hvis behandlingen er basert på dette.

For å utøve disse rettighetene, kan du kontakte vårt personvernombud på account@youtello.no.

Disse rettighetene kan være begrenset, for eksempel hvis innsyn vil avsløre opplysninger om andre, krenke rettighetene til en tredjepart (inkludert våre rettigheter), eller dersom vi er lovpålagt å oppbevare visse opplysninger, eller har tvingende berettigede interesser. Relevante unntak følger av personopplysningsloven eller tilsvarende lover i landet eller regionen du bruker tjenesten. Vi vil informere deg om eventuelle unntak hvis det er aktuelt.

Profilinformasjon du har registrert vil være tilgjengelig i din profil. Dersom noe av informasjonen vi har om deg er feil, oppfordrer vi deg til å oppdatere profilen din.

 

7. Lagring av personopplysninger

Vi oppbevarer ikke dine personopplysninger lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle formålene med behandlingen og våre rettslige forpliktelser.

 

8. Informasjonssikkerhet

Vi har iverksatt organisatoriske og tekniske rutiner og tiltak for å sikre at dine personopplysninger er beskyttet mot uautorisert tilgang, utilsiktet endring, og forblir tilgjengelige når det er nødvendig.

Når Youtello brukes til forretningsformål, lagres meldinger sikkert, men i klartekst for å optimalisere søk. Meldinger er kun tilgjengelige for brukere med nødvendige roller eller tillatelser.

Informasjon i Youtello kan kun nås med gyldige sikkerhetstoken.

 

9. Endringer i personvernerklæringen

Vi vil fra tid til annen oppdatere denne personvernerklæringen for å reflektere eventuelle endringer i tjenesten. Ved vesentlige endringer vil vi varsle deg direkte på en hensiktsmessig måte, enten via tjenesten eller på e-post.

 

10. Behandlingsansvarlig og kontaktinformasjon

Youtello AS, Organisasjonsnummer: 885 637 892
Adresse: Ingvald Ystgaards vei 23, 7047 Trondheim, Norge

Spørsmål vedrørende vår personvernerklæring kan rettes til vår behandlingsansvarlige på account@youtello.no.

 

 

Databehandleravtale

i henhold til personopplysningsloven og personvernforordningen (GDPR)

Sist oppdatert: 28.04.2025

 

1. Formålet med avtalen

1.1 Formålet med denne avtalen er å regulere rettigheter og plikter mellom behandlingsansvarlig og databehandler når databehandler behandler personopplysninger på vegne av behandlingsansvarlig. Avtalen skal sikre at partene etterlever artikkel 28 nr. 3 i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/679 av 27. april 2016 om beskyttelse av fysiske personer i forbindelse med behandling av personopplysninger og om fri utveksling av slike opplysninger, og om oppheving av direktiv 95/46/EF (generell personvernforordning – GDPR).

1.2 Denne avtalen regulerer DATASBEHANDLERs behandling av personopplysninger på vegne av den BEHANDLINGSANSVARLIGE, herunder innsamling, registrering, sammenstilling, lagring, utlevering eller kombinasjoner av disse.

1.3 Avtalen er et vedlegg til avtalen om bruk av Youtello AS sine produkter og tjenester, inkludert Youtello (Tjenestevilkår).

 

2. Formål og behandling av personopplysninger

2.1 DATASBEHANDLER utvikler og leverer løsninger og programvare til sine kunder (BEHANDLINGSANSVARLIG). DATASBEHANDLER forplikter seg til å utføre vedlikehold og brukerstøtte i henhold til tjenestevilkårene. Dette inkluderer også behandling av opplysninger som den BEHANDLINGSANSVARLIGE samler inn og behandler i systemet/programvaren levert av DATASBEHANDLER.

2.2 Formålet med avtalen er å fastsette vilkårene for DATASBEHANDLERs behandling av personopplysninger på vegne av den BEHANDLINGSANSVARLIGE, inkludert å oppfylle kravene til en databehandleravtale etter personopplysningsloven og GDPR.

2.3 Avtalen omfatter all behandling av personopplysninger som DATASBEHANDLER får tilgang til gjennom vedlikehold og brukerstøtte i henhold til lisensavtalen. Lisensavtalen innebærer at DATASBEHANDLER skal ha tilgang til elektronisk lagrede opplysninger som den BEHANDLINGSANSVARLIGE har samlet inn, arkivert og behandlet. Behandlingen fra DATASBEHANDLER skjer i henhold til inngått lisensavtale med den BEHANDLINGSANSVARLIGE eller etter instruks fra denne som ledd i oppfyllelse av lisensavtalen.

2.4 Grunnlaget for DATASBEHANDLERs rettigheter og plikter i henhold til denne databehandleravtalen gjelder for samme periode som lisensavtalen med den BEHANDLINGSANSVARLIGE.

2.5 Personopplysninger som DATASBEHANDLER behandler i henhold til lisensavtalen inkluderer:
Fornavn, etternavn, kundenummer (organisasjonsnummer), firmanavn, besøksadresse, postadresse, postnummer, by/sted, IP-adresse, notater (telefon), samtaleinnhold (e-post, meldinger, SMS), e-post (SMTP-header/metadata – slettes sammen med e-posten).

DATASBEHANDLER har også rett til å behandle personopplysninger i dokumenter og notater som ansatte hos den BEHANDLINGSANSVARLIGE har lastet opp i systemet/programvaren levert av DATASBEHANDLER.

2.6 For å oppfylle lisensavtalen, har DATASBEHANDLER rett til å utføre følgende behandlingsaktiviteter av personopplysninger registrert i programvaren av den BEHANDLINGSANSVARLIGE:
Innsamling, registrering, sammenstilling, lagring, sletting samt utlevering av personopplysninger eller kombinasjoner av disse, på vegne av den BEHANDLINGSANSVARLIGE.

DATASBEHANDLER skal behandle personopplysninger som er nødvendige for å utføre lovpålagte oppgaver og forpliktelser som følger av tjenestevilkårene, av nødvendighet, eller der samtykke er gitt av den registrerte. Behandlingen omfatter også personopplysninger som den BEHANDLINGSANSVARLIGE har instruert DATASBEHANDLER om å behandle.

2.7 DATASBEHANDLER skal behandle personopplysninger kun på samme måte som den BEHANDLINGSANSVARLIGE har rett til.

2.8 Dersom DATASBEHANDLER fastsetter formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke midler som skal brukes, utover det som følger av tjenestevilkårene, denne avtalen og instruksene fra den BEHANDLINGSANSVARLIGE, skal DATASBEHANDLER regnes som behandlingsansvarlig for slik behandling.

 

3. Behandlingsansvarlig sine plikter

3.1 Den BEHANDLINGSANSVARLIGE bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke midler som skal benyttes. Den BEHANDLINGSANSVARLIGE er ansvarlig for å påse at behandlingen av opplysninger skjer i samsvar med kravene fastsatt i personopplysningsloven og GDPR.

3.2 Den BEHANDLINGSANSVARLIGE er ansvarlig for å sikre at de registrerte personene hvis personopplysninger behandles, blir informert i henhold til gjeldende regelverk i personopplysningsloven og/eller GDPR.

 

4. Databehandler sine plikter

4.1 DATASBEHANDLER skal kun behandle opplysninger om registrerte personer i samsvar med avtalen mellom partene, inkludert den BEHANDLINGSANSVARLIGEs dokumenterte instrukser. DATASBEHANDLER har derfor rett til å behandle personopplysninger på den måten som er angitt i avtalen eller som er nødvendig for å oppfylle lisensavtalen med den BEHANDLINGSANSVARLIGE.

4.2 DATASBEHANDLER er kun forpliktet til å følge instrukser fra den BEHANDLINGSANSVARLIGE når det gjelder behandling av personopplysninger i henhold til denne databehandleravtalen og lisensavtalen.

4.3 Enhver instruksjon fra den BEHANDLINGSANSVARLIGE som går utover det som er spesifisert i tjenestevilkårene og denne avtalen, skal kun utføres dersom DATASBEHANDLER blir kompensert for merkostnader dette medfører for DATASBEHANDLER.

4.4 DATASBEHANDLER er forpliktet til å varsle den BEHANDLINGSANSVARLIGE umiddelbart dersom DATASBEHANDLER mener at en instruks fra den BEHANDLINGSANSVARLIGE er i strid med gjeldende nasjonale eller regionale lover og forskrifter.

4.5 Den BEHANDLINGSANSVARLIGE har, med mindre annet er avtalt eller påkrevd ved lov, rett til å få innsyn i og gjennomføre revisjon av personopplysningene som behandles, samt systemene som brukes til dette formål. DATASBEHANDLER er forpliktet til å yte nødvendig bistand ved slikt innsyn.

4.6 DATASBEHANDLER er forpliktet til å sikre at personer som er autorisert til å behandle personopplysninger, er underlagt taushetsplikt om dokumentasjon og personopplysninger de får tilgang til, i samsvar med tjenestevilkårene og denne avtalen. Denne bestemmelsen gjelder også etter avtalens opphør.

4.7 DATASBEHANDLER er ansvarlig for at underleverandører som engasjeres, oppfyller forpliktelser tilsvarende dem som gjelder for DATASBEHANDLER etter denne avtalen.

4.8 DATASBEHANDLER er forpliktet til å iverksette egnede tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre at behandlingen av personopplysninger skjer i samsvar med gjeldende lover og forskrifter i det aktuelle landet eller regionen. DATASBEHANDLER skal gjøre all informasjon tilgjengelig for den BEHANDLINGSANSVARLIGE som er nødvendig for å dokumentere etterlevelse av databehandlers forpliktelser.

4.9 Ved forespørsler fra registrerte personer om å utøve sine rettigheter etter kapittel 3 i GDPR, er DATASBEHANDLER forpliktet til å bistå den BEHANDLINGSANSVARLIGE med å oppfylle sine forpliktelser.

4.10 DATASBEHANDLER skal iverksette egnede tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre et sikkerhetsnivå som er tilpasset risikoen. DATASBEHANDLER skal bistå den BEHANDLINGSANSVARLIGE med å sikre overholdelse av forpliktelsene etter artiklene 32–36 i GDPR, tatt i betraktning behandlingens karakter og den informasjon DATASBEHANDLER har tilgang til. DATASBEHANDLER skal også bistå den BEHANDLINGSANSVARLIGE med å oppfylle forpliktelser til å besvare forespørsler fra registrerte om utøvelse av deres rettigheter.

4.11 DATASBEHANDLER er forpliktet til ikke å overføre personopplysninger til en tredjepart uten forutgående varsel til og godkjenning fra den BEHANDLINGSANSVARLIGE.

 

5. Bruk av underleverandør

5.1. Dersom DATABEHANDLER benytter en underleverandør eller andre som ikke vanligvis er ansatt hos DATABEHANDLER, skal dette avtales skriftlig i tjenestevilkårene med BEHANDLINGSANSVARLIG før behandlingen av personopplysninger starter.

5.2. Alle personer som utfører oppgaver på vegne av DATABEHANDLER og som involverer bruk av de aktuelle personopplysningene, skal være kjent med DATABEHANDLER sine kontraktsmessige og rettslige forpliktelser, og overholde vilkårene i disse.

5.3. DATABEHANDLER kan ikke engasjere eller erstatte andre databehandlere utover det som fremgår av denne avtalen, uten å informere BEHANDLINGSANSVARLIG og gi BEHANDLINGSANSVARLIG mulighet til å motsette seg slike endringer.

5.4. DATABEHANDLER benytter følgende underleverandører som behandler personopplysninger på vegne av BEHANDLINGSANSVARLIG:

  • DigitalOcean – Skybasert datasenter (EU)
    Youtello-løsningen er lokalisert og driftet fra Nederland.
    Persondata: Navn, etternavn, telefonnummer og e-post
    https://www.digitalocean.com/

  • Global Connect – E-postkontoer (Norge)
    E-posthåndtering i Youtello går gjennom denne leverandøren.
    Persondata: Navn, etternavn og e-post
    https://globalconnect.no

  • Nordic Hosting – Web / E-postkontoer (Norge)
    Nettside og e-posthåndtering i Youtello går gjennom denne leverandøren.
    Persondata: Navn, etternavn, telefonnummer og e-post
    https://nordichosting.com

  • Traq – Samtykkehåndtering (Norge)
    Persondata: Navn, etternavn, telefonnummer og e-post
    https://no.traq.tech/

  • Front – Nummeroppslag (Norge)
    Persondata: Telefonnummer
    https://fro.no/

  • 1881 – Nummeroppslag (Norge)
    Persondata: Telefonnummer
    https://www.1881.no/

  • Telia Norge / Phonero – Telefonoperatører (Norge)
    Persondata: Telefonnummer (utveksles kun ved en aktiv integrasjon)
    https://www.telia.no, https://www.phonero.no

  • Cisco / tilkoblede mobiloperatører – Telefonoperatører (Globalt)
    Persondata: Telefonnummer (utveksles kun ved en aktiv integrasjon)
    https://www.cisco.com/

 

6. Sikkerhet

6.1. DATABEHANDLER skal oppfylle sikkerhetskravene i henhold til artikkel 32 i personvernforordningen (GDPR). DATABEHANDLER skal dokumentere rutiner og andre tiltak for å etterleve disse kravene. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for BEHANDLINGSANSVARLIG på forespørsel.

6.2. Eventuelle avvik skal meldes av DATABEHANDLER til BEHANDLINGSANSVARLIG. BEHANDLINGSANSVARLIG har ansvar for å melde avviket videre til Datatilsynet dersom dette er påkrevd.

6.3. DATABEHANDLER plikter å holde personopplysninger fra BEHANDLINGSANSVARLIG forsvarlig adskilt fra personopplysninger tilhørende DATABEHANDLER sine øvrige kunder.

 

7. Sikkerhetsrevisjoner

7.1. BEHANDLINGSANSVARLIG kan avtale med DATABEHANDLER at det gjennomføres jevnlige sikkerhetsrevisjoner for systemer og lignende tjenester som omfattes av denne avtalen.

 

8. Avtalens varighet

8.1. Avtalen gjelder så lenge DATABEHANDLER behandler personopplysninger på vegne av BEHANDLINGSANSVARLIG.

8.2. Ved brudd på denne avtalen, norsk personopplysningslovgivning eller GDPR, kan BEHANDLINGSANSVARLIG kreve at DATABEHANDLER umiddelbart stanser behandlingen.

8.3. Avtalen kan sies opp på de vilkår som fremgår av tjenestevilkårene.

 

9. Ved opphør

9.1. Ved opphør av avtalen plikter DATABEHANDLER å tilbakelevere alle personopplysninger mottatt på vegne av BEHANDLINGSANSVARLIG som omfattes av avtalen, dersom BEHANDLINGSANSVARLIG ber om det. Tilbakeleveringen skal skje i XML eller annet åpent filformat.

9.2. DATABEHANDLER skal slette eller forsvarlig destruere alle dokumenter, data m.m. som inneholder informasjon som omfattes av avtalen. Dette gjelder også sikkerhetskopier. Sletting og/eller destruksjon skal også inkludere alle kopier i e-post og andre lagringssteder.

9.3. Normalt slettes all data (som nevnt i 9.2) innen 3 måneder etter opphør, med mindre sletting er forhindret av gjeldende lovgivning eller forskrifter. Sikkerhetskopier slettes senest innen 24 måneder etter at lisensavtalen er avsluttet.

9.4. DATABEHANDLER skal innen rimelig tid dokumentere skriftlig at sletting og/eller destruksjon er gjennomført i henhold til avtalen.

9.5. DATABEHANDLER dekker alle kostnader knyttet til tilbakelevering eller sletting av personopplysninger.

 

10. Varsler og tillegg

10.1. Partene er enige om at endringer i avtalen kan gjennomføres elektronisk.

10.2. Partene er enige om at avtalen kan signeres digitalt.

10.3. Varsler i henhold til avtalen skal sendes skriftlig til følgende personer:

For BEHANDLINGSANSVARLIG:
Utpekt person i virksomheten som bruker Youtello.

For DATABEHANDLER:
IKT-ansvarlig hos Youtello AS
Telefon: +47 47 47 45 60
E-post: account@youtello.no

 

11. Lovvalg og verneting

Avtalen er underlagt norsk lov. Eventuelle tvister skal forsøkes løst ved forhandlinger. Hvis dette ikke fører frem, avgjøres tvisten av ordinære domstoler i Norge, med Trondheim tingrett som verneting.

 

12. Definisjoner

Avtalen: Databehandleravtalen slik den er beskrevet i dette dokumentet.
Behandling av personopplysninger: Enhver bruk av og tilknytning til personopplysninger, som for eksempel innsamling, registrering, lagring og utlevering, eller en kombinasjon av disse.
Databehandler: Youtello AS, eier, utvikler og leverandør av Youtello®-løsningen.
Behandlingsansvarlig: Kunden, selskapet eller virksomheten som har anskaffet og bruker Youtello®.
Program / System: Youtello®-produktløsningen.
Personopplysninger: Opplysninger som kan knyttes til eller identifisere en person.
Support: Teknisk støtte.
Tjenestevilkår: Bruksvilkårene for Youtello®-produktløsningen.